Ośrodek Rehabilitacji Narządu Ruchu "Krzeszowice" SP ZOZ

Rehabilitacja indywidualna w domu

 

Rehabilitacja w domu jest często krokiem milowym w dochodzeniu do dawnej sprawności.

1. Sprzęt rehabilitacyjny
Ćwiczenia rehabilitacyjne wzmacniają mięśnie i stawy po urazach. Za pomocą dobrego sprzętu możemy sprawnie sami rehabilitować np. dłonie, nadgarstki, stawy skokowe i kolanowe, kończyny, stopy czy nawet kręgosłup. Ćwiczenia takie mogą być wykonywane przy minimalnych nakładach finansowych.

Szczególnie polecanym sprzętem są: piłki rehabilitacyjne, poduszki ortopedyczne, przyrządy do ćwiczeń, masażery, rotory, stepery, maty, taśmy oraz tubingi rehabilitacyjne.


2. Prawidłowa waga i racjonalna dieta

Prawidłowe i racjonalne żywienie się na ogromny wpływ na powrót do zdrowia. Diety odchudzające są osobnym tematem, jednak istnieją pewne wspólne zasady związane z dobrym (dla naszego organizmu i samopoczucia) odżywianiem się. 
A oto jego główne zasady:

  • Spożywanie zróżnicowanych produktów (nabiał, mięso, tłuszcze roślinne, warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste).
  • Spożywanie produktów zbożowych jako głównego źródła energii.
  • Umiar w jedzeniu mięsa oraz jego zamienników (ryb, nasion roślin strączkowych).
  • Picie minimum litra wody dziennie oraz 2 szklanej mleka.
  • Regularne jedzenie owoców i warzyw.
  • Ograniczenie spożywania tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych oraz produktów zawierających cholesterol.
  • Racjonalne jedzenie cukrów i słodyczy.
  • Ograniczenie spożycia soli.
  • Unikanie nadwagi i otyłości.
  • Unikanie alkoholu.



3. Nadwaga jako czynnik chorobowy

Należy dbać o prawidłową wagę ciała i mieć na uwadze, że zbyt wysoko waga wpływa na powstawanie zwyrodnień oraz zwiększa obciążenie powierzchni stawowych (co powoduje ich szybsze zużycie). Ponadto nadwaga jest czynnikiem ryzyka cukrzycy, nadciśnienia tętniczego oraz zwyrodnień stawów biodrowych i kolanowych. 

Warto kontrolować swoją wagę, a kalkulator BMI (przedstawia on orientacyjną zawartość tłuszczu w ciele) może być bardzo pomocnym narzędziem. Pod tym linkiem mogą Państwo szybko i bezproblemowo policzyć swój współczynnik BMI: http://www.bmi-kalkulator.pl/ 

4. Ruch i jego rola w życiu człowieka

,,Ruch może zastąpić niemal każde lekarstwo, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu.” (dr Wojciech Oczko)
Właściwy ruch zapobiega bólom narządów ruchu, poprawia kondycję i łagodzi napięcie fizyczne i psychiczne. Rodzaj ruchu powinien być odpowiednio dobrany do wieku, rodzaju wykonywanej pracy, warunków życia i oczywiście stanu zdrowia.

Do wyboru mamy bardzo szeroką gamę aktywności, które nie przeciążają naszego organizmu i są dobre dla osób w każdym wieku, a poprawiają kondycję, samopoczucie i przyspieszają powrót do zdrowia. Oto kilka naszych propozycji:

  • Nordic walking – maszerowanie ze specjalnymi kijami coraz bardziej zadomawia się w naszym kraju. W porównaniu do zwyczajnego marszu, Nordic Walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron, dlatego osoby uprawiające ten sport  w większym zakresie, choć mniej intensywnie, angażują mięśnie ciała. Mięśnie  (m.in. klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, ramion i brzucha) są również inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu  czy joggingu.
  • Tai Chi - system opracowanych w XI wieku w Chinach harmonijnych i wolnych ruchów pozytywnie wpływających na poprawę i utrzymanie zdrowia fizycznego i psychicznego. To doskonały sposób na poprawę zdrowia, relaksacji ciała i umysłu. 
    Regularne ćwiczenie może przynieść szeroki zakres korzyści dla układu mięśniowego, kostnego czy krążenia. Płynne ruchy Taoistycznego Tai Chi służą także jako medytacja w ruchu, co redukuje stres i daje podstawy do doskonalenia ciała i umysłu. 
  • Joga - jeden z sześciu ortodoksyjnych systemów filozofii indyjskiej i zbiór dyscyplin duchowych. Uznaje prawo karmy i koła wcieleń, z których wyzwolenia dokonuje się przez odpowiedni trening ciała, przestrzeganie zasad etycznych, skupienie, medytację  i ascezę. Joga zajmuje się związkami między ciałem, umysłem, świadomością i duchem. W świecie zachodnim przyjmowana potocznie za zestaw ćwiczeń fizycznych i umysłowych, uprawianych głównie dla zdrowia.
  • Pilates - system ćwiczeń fizycznych stworzony  przez Niemca Josefa Humbertusa Pilatesa, którego celem miało być rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała. System pilates to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Regularne ćwiczenia prowadzą do wzmocnienia mięśni bez ich nadmiernego rozbudowania, odciążenia kręgosłupa, poprawy postawy, uelastycznienia ciała, obniżenia poziomu stresu oraz ogólnej poprawy zdrowia osób ćwiczących.
  • Basen – woda ma mocno leczniczy wpływ na zdrowie i urodę, a człowiek docenił te walory już dawno temu. Pływanie działa pozytywnie na każdy układ naszego ciała:  dotlenia i uodparnia organizm, zwiększa jego wytrzymałość, usprawnia krążenie, pracę serca i płuc, zapobiega
    i koryguje wady postawy, przyspiesza kurację odchudzającą, ujędrnia i wygładza naskórek, harmonijnie rozwija całe ciało, ponieważ aktywizuje więcej grup mięśniowych niż jakakolwiek inna dyscyplina sportowa. Ponadto: hartuje i uodpornia organizm na przeziębienia, opóźnia procesy starzenia i ma dobry wpływ na ogólny rozwój psychofizyczny i sprawność dzieci oraz kształtuje podstawowe cechy motoryczne.
  • Gimnastyka ogólna – jej podstawowym zadaniem jest dostarczenie ćwiczącym w zależności od wieku, płci i przygotowania fizycznego szeregu bodźców do wszechstronnego rozwoju fizycznego, kształtowanie u ćwiczących szeregu nawyków ruchowych o podstawowym znaczeniu dla życia, pracy i zdrowia, harmonijne rozwijanie organizmu, wdrażanie praktycznego stosowania nabytych nawyków ruchowych w różnych warunkach sytuacjach życiowych.

5. Higiena kręgosłupa i unikanie przeciążeń 

  • Zasady przygotowania stanowiska pracy przy komputerze : dostosowanie krzesła oraz biurka
  • Pisanie wzrokowe
  • Pisanie bezwzrokowe
  • Stanowisko teleinformatyczne
  • Przepisywanie tekstów z materiałów papierowych do komputera
  • Zasady korzystania z komputerów typu notebook
  • Zasady prawidłowego podnoszenia i dźwigania przedmiotów, wstawania: z krzesła z łóżka, kichania.
  • Zasady prawidłowego wykonywania czynności życia codziennego w szczególności  prac domowych
  • Zasady doboru prawidłowego materaca do spania